معرفی شیربرقی پنوماتیک چیست| خرید شیربرقی پنوماتیک

شیر برقی پنوماتیک جهت کنترل جریان هوای فشرده استفاده می شود و به این علت این شیر را پنوماتیک یا بادی نام گذاری کرده اند و جهت قطع و وصل کردن و اعمال تغییرات بر روی سیال های بادی یا گازی فشرده با استفاده از نیروی برق استفاده می شود.
معرفی شیربرقی پنوماتیک چیست| خرید شیربرقی پنوماتیک

شیر برقی پنوماتیک جهت کنترل جریان هوای فشرده در سیستم های پنوماتیک استفاده می شود.

به این علت این شیر را  پنوماتیک یا بادی نام گذاری کرده اند و جهت قطع و وصل کردن و اعمال تغییرات بر روی سیال های بادی یا گازی فشرده با استفاده از نیروی برق استفاده می شود.

در ادا مه مطلب با ما همراه باشید.

اجزای داخلی شیر برقی پنوماتیک:

شیر برقی پنوماتیک از اجزای داخلی زیر تشکیل شده است که هر کدام دارای وظیفه منحصر بفرد می باشد و هنگام خرابی هر یک از اجزا، شیر به درستی کار نمی کند و نیاز به تعمیر یا تعویض شیربرقی پیدا می شود.

بدنه اصلی:

بدنه شیربرقی معمولا مستطیل شکل می باشد و سایر اجزای دیگر بر روی بدنه قرار داده می شوند که در واقع محل گذر باد می باشد.

اسپول:

اسپول دارای ساختاری شبیه به میله ای استوانه ای است که با برآمدگی هایی که بر روی خود دارد باعث تغییر مسیر باد به سمت خروجی های مختلف شیر پنوماتیک می شود. حرکت این اسپول به وسیله ی سولنوئید ها انجام می شود. می توان گفت اسپول، هسته شیر برقی پنوماتیک می باشد.

سولنوئید:

روی یک سر یا دو سر شیر پنوماتیک قرار میگیرد که دارای یک سافت با فنر می باشد. با ایجاد یک میدان مغناطیسی باعث به حرکت در آمدن شافت و فنری که داخل آن ها قرار دارد می شود و این شافت نیز با حرکتش باعث زدن ضربه به اسپول می شود که اسپول را به سمت راست یا چپ حرکت داده و در نهایت فرمان شیر تغییر میکند و مسیر باد عوض می شود. این میدان مغناطیسی را بوبین ایجاد می کند.

بوبین ها:

بوبین سیم پیچ هایی از جنس مس است که روی سولنئید ها قرار می گیرد. در واقع برق به بوبین وصل میشود.

هر شیربرقی پنوماتیک دارای یک یا دو بوبین می باشد و زمانی که به یک از آن ها برق داده شود آن قسمت فرمان داده و اسپول به سمت مخالف آن حرکت می کند. پس از قطع شدن جریان برق، اسپول نیز توسط فنری که در انتهای خود دارد دوباره سر جای اول خود بر می گردد.

bobin

فنرها:

در دو سر اسپول دو عدد فنر با طول 2 الی 3 سانتی متر قرار دارد. هنگامی که اسپول به وسیله ی میدان مغناطیسی حرکت می کند و به سمت مخالف می رود برای برگشت، این فنر ها ب اسپول را به جای خود باز می گردانند.

شیر برقی پنوماتیک چگونه کار میکند؟

همانطور که گفته شد این شیر ها به وسیله ی ایجاد میدان مغناطیسی در داخل بوبین شروع به کار می کنند. این میدان مغناطیسی از طریق بوبین ها به سولنوئید ها منتقل شده و در نهایت شافت که در داخل سولنوئید هست با سرعت بسیار بالا حرکت می کند و با ضربه زدن به اسپول باعث حرکت آن به سمت چپ یا راست می شود.

جابجایی اسپول در داخل بدنه شیربرقی باعث تغییر مسیر باد به سمت خروجی های مختلف و در نهایت تغییر مسیر باد به سمت مسیر مدنظر اپراتور می شود.

جهت خرید شیربرقی پنوماتیک کلیک کنید

 

انواع شیر برقی پنوماتیک:

شیربرقی دارای مدل ها و اندازه های متنوعی می باشد که آن را به دسته های مختلفی تقسیم می کند. فرمان های مختلف نیز باعث تغییر رفتار در شیربرقی و عملگر پنوماتیک می شوند. در نهایت باید فرمان را طبق طراحی و مدار پنوماتیک خود انتخاب کنید:

شیر برقی پنوماتیک 2-2 :

این شیر ها دارای 2 پورت برای ورود و خروج باد می باشند که یک پورت ورودی و یک پورت خروجی برای باد وجود دارد. جنس بدنه این شیر ها برنجی و بعضی آلیاژی می باشد و در دو حالت بسته (Normal close) و باز (Normal open) با ولتاژ های 220، 24، 12 می باشند.

شیر برقی پنوماتیک 2-3 :

این شیر دارای 3 پورت برای ورود و خروج هوا می باشد که یک پورت برای ورود، یک پورت برای خروج به سمت عملگر و یک پورت برای تخلیه ی باد اضافه سیستم می باشد و در دو باز (Normal open) و بسته (Normal close) می باشند.

شیر برقی پنوماتیک 2-5 :

این شیر از پرمصرف ترین شیر های پنوماتیک است که دارای 5 پورت برای عبور و مرور هوا است. یک پورت برای ورود هوا، 2 پورت برای عملگر، و دو پورت نیز برای تخلیه باد اضافه از سیستم است. که در دو مدل تک بوبین و دو بوبین موجود هستند.

شیر برقی پنوماتیک 3-5 :

همه این شیر ها دارای دو بوبین می باشند چرا که دارای 3 حالت برای حرکت اسپول هستند. دارای 5 پورت برای عبور و مرور هوا هستند که یک پورت برای ورود هوا از کمپرسور، دو پورت برای عملگر . دو پورت برای تخلیه باد های اضافه.

این شیربرقی ها در دو مدل وسط بسته و وسط باز موجود می باشند

اندازه:

فرمان های بالا که گفته شد تماما دارای اندازه (size) های مختلف می باشند. پرمصرف ترین اندازه ها در این شیر، 1/4 و 3/8 و 1/2 اینچ می باشد و میزان حجم باد عبوری در هر یک متفاوت می باشد. پس اندازه (size) را باید نسبت به حجم و سرعت سیستم خود انتخاب کنید. لازم به ذکر است که اندازه های بالاتر از 2/1 اینچ هم موجود هستند اما باید از یک پایه به عنوان تنه اصلی استفاده کرد و یک شیر برقی دیگر بر روی آن سوار می شود که همان کله برق است. کله برق معمولا سایز 4/1 اینچ می باشد.

جهت خرید شیربرقی پنوماتیک کلیک کنید

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد