واحد مراقبت پنوماتیک چیست؟

این واحد در سیستم پنوماتیک وظیفه کنترل هوای ورودی را به علت حساسیت نجهیزات پنوماتیکی را دارد و با فیلتر کردن هوا مانع ورود گرد و خاک، رطوبت و چربی موجود در هوا می شود.
واحد مراقبت پنوماتیک چیست؟

واحد مراقبت پنوماتیک چیست؟

این واحد در سیستم پنوماتیک وظیفه کنترل هوای ورودی را به علت حساسیت نجهیزات پنوماتیکی را دارد و با فیلتر کردن هوا مانع ورود گرد و خاک، رطوبت و چربی موجود در هوا می شود که این قطعه بعد از کمپرسور هوا قرار می گیرد چرا که کمپرسور، هوای بیرونی را میگیرد و با فشار بالا وارد سیستم پنوماتیک نی کند و احتمال ورود و احتمال ورود آلودگی زیاد می باشد.

اجزای واحد مراقبت پنوماتیک

  • 1- فیلتر پنوماتیک
  • 2- رگلاتور پنوماتیک
  • 3- رطوبت گیر
  • 4- روغن زن

رگلاتور پنوماتیک چیست؟

کمپرسور، هوا را با فشار وارد سیستم پنوماتیک می کند و برای کنترل فشار هوای ورودی از یک دیافراگم استفاده می شود و  فشار خروجی بر یک سطح دیافراگم اعمال شده و نیروی فنر بر سطح دیگر دیافراگم اعمال می شود و فشار خروجی توسط نیروی فنر یک پیچ قابل تنظیم، تنظیم می شود. فشار کاری بر روی گیج نشان داده می شود.

فیلتر پنوماتیک چیست؟

مهم ترین قسمت واحد مراقبت پنوماتیک، فیلتر آن می باشد که وظیفه پاکسازی هوا از انواع آلودگی های گرد و خاک را دارد.

زمانی که هوای فشرده از کمپرسور وارد سیستم می شود مقداری گرد و خاک، رطوبت به همراه دارد که با ورود آنها تجهیزات پنوماتیک آسیب دیده یا باعث کاهش عمر شان میشود به همین دلیل وجود یک فیلتر در خط این هوای خروجی از کمپرسور را تمیز کرده و وارد سیستم میکند. فیلتر برنجی در نزدیکی رگلاتور، روغن زن، شیر کنترل جهت و عملگر هایی مانند سیلندر و موتور نصب می شود. نکته قابل توجه فیلتر، تخلیه محفظه ی پایین فیلتر است چرا که آلودگی های جدا شده توسط فیلتر در محفظه پایین فیلتر جمع شده و عدم تخلیه آن باعث بازگشت آلودگی به هوا می شود البته این تخلیه می تواند به صورت دستی یا اتوماتیک انجام شود.

رطوبت گیر:

رطوبت گیر و فیلتر برنجی 2 قطعه متفاوت می باشند اما در یک قسمت تلفیق شده اند یعنی  در یک محفظه مشخص از واحد مراقبت پنوماتیک هم فیلتر و هم رطوبت گیر وجود دارد.

 

انواع رطوبت گیر

تخلیه دستی : یک پیج در انتهای آن قرار دارد که با پیچاندن آن به صورت دستی آب تخلیه می شود.

تخلیه نیمه خودکار: هنگامی که باد از پشت واحد مراقبت پنوماتیک فطع شود آب تخلیه می شود.

تخلیه خودکار: به صورت کاملا اتوماتیک آب جمع شده را تخلیه می کند و نیاز به دخالت دست نیست.

روغن زن:

هوای مصرفی در عملگر ها در این قسمت تا حدودی چرب می شود تا قطعات و واشر های لاستیکی به کار رفته در سیستم پنوماتیک دچار خشکی بیش از حد حین عملکرد نشوند و در نتیجه عمر بیشتری خواهند داشت.

جهت خرید کلیک کنید.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد