جک چهارمیل پنوماتیک| سیلندر پنوماتیک

جک چهارمیل پنوماتیک| سیلندر پنوماتیک

سيلندر پنوماتیک، دستگاههای مکانیکی هستند که با هوای فشرده کار میکنند. این جک ها برای ایجاد حرکت خطی به صورت رفت و برگشت استفاده میشوند.

جک چهارمیل پنوماتیک يک طرفه:

در يک سر پيستون قرار مي‌گيرد. اين جک به وسيله ديگري مثل فنر متصل است و پيستون را به سمت ديگر هدايت مي‌کند و در نهایت حرکت ایجاد می‌شود.

جک چهارمیل پنوماتیک دو طرفه:

در دو طرف پيستون قرار مي‌گيرند. از يکي از جک‌ها برای وارد کردن نيرو و حرکت و هدايت پيستون و از ديگري برای برگشت و ضربه استفاده مي‌شود.

جک چهار میل پنوماتیک چگونه کار ميکند؟

سيلندر يا جک پنوماتیک با فشار هوا کار مي‌کند. اين ساختار در جک چهارمیل پنوماتیک هم استفاده مي‌شود. در واقع هواي فشرده، باعث ايجاد کارهاي کنترلي که به صورت مرتب اتفاق مي‎افتند، در دستگاه‌هاي مختلف مي‌شود.

جک پنوماتیک در انتهاي اين کارها قرار گرفته است. هواي فشرده شده از اين مسير عبور مي‌کند و به سیلندر مي‌رسد که بعد از رسيدن هواي فشرده به جک چهار میل پنوماتیک مي‌توانيد حرکت‌هاي رفت و برگشتي در اين سيلندر را مشاهده کنيد.

ساختار جک چهار میل پنوماتیک

اين قطعه يک استوانه که معمولا از جنس آلومینیوم یا استیل است، يک ميله فولادی که یک پیستون همراه آن است که از وسط آن عبور مي‌کند و اين پیستون نسبت به جداره‌هاي داخلي سيلندر آب‌بندي مي‌شود که توسط فشار هوا به حرکت در مي‌آيد.

در بدنه این سيلندر، در يک سمت و بالا و پايين بدنه، دو سوراخ براي ورود و خروج هوا تعبيه شده است. زماني که درگاه ورودي هوا که در انتهاي جک قرار دارد با فشار هوا قرار حرکت به سمت جلو را به وجود مي‌آورد. برعکس زماني که درگاه خروجي هوا تحت فشار هوا قرار گيرد، حرکت به سمت عقب ايجاد مي‌شود.

نکته: زماني که دو درگاه ورودي و خروجي به طور همزمان مورد فشار هوا قرار نگيرند جک به درستی عمل نمی کند.

اجزای جک چهار میل پنوماتیک

  • کورس

پيستون هر سيلندر پنوماتیک داراي مقداري به نام کورس است که ميزان جابه‌جايي تجهيزات متصل به جک را نشان مي‌دهد. کورس پيستون در واقع به فاصله ميان اولين نقطه شفت سيلندر تا نقطه پاياني گفته مي‌شود. اين فاصله را به ميلي متر بيان مي‌کنند.

  • قطر ميل پيستون

ميزان اين قطر روي کارکرد جک پنوماتیک در حرکت‌هاي طولاني تاثيرگذار است، تا اين حرکت‌ها باعث خم شدن و شکستگی نشوند.

قطر میل پیستون را بیشتر در نظر می‌گیرند. میزان این قطر تعیین‌کننده میزان طول کورس و قدرت سیلندر پنوماتیک چهار میل است. در سیلندرهای پنوماتیک با طول زیاد مانند جک چهار میل پنوماتیک، این مشخصه از اهمیت زیادی برخوردار است.

  • مقدار ضربهگیری

کارکرد سیلندر پنوماتیک چهار میل حرکت در یک مسیر ابتدایی و انتهایی نیست. هر بار که عملیات جابه‌جایی در پیستون انجام می‌شود، ضربه‌هایی ناشی از جابه‌جایی به پیستون وارد می‌شود.

از درپوش‌های ضربه‌گیر برای جلوگیری از صدمه دیدن پیستون و صفحه پیستون از داخل سیلندر، در ابتدا و انتهای کورس استفاده می شود.

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد